Google навлиза в банковия сектор с разплащателни сметки за потребителите
снимка: Pixabay
Google обяви, че скоро ще започне да предлага на своите клиенти откриване на разплащателни сметки. Така базираната в Маунтът Вю компания става поредният играч от Силициевата долина, който заявява намеренията си за навлизане във финансовия сектор, пише The Wall Street Journal.
Очаква се проектът, който носи кодовото название Cache, да стартира официално догодина. Клиентските сметки ще се поддържат от Citigroup и малката кредитна кооперация Stanford Federal Credit Union, която оперира под шапката на университета в Станфорд.
Все повече технологични компании виждат във финансовите услуги възможност да се доближат до своите потребители и да събират ценни данни за тяхното онлайн поведение. Това лято Apple пусна на пазара своята кредитна карта, а Amazon води преговори с няколко банки за партньорски разплащателни сметки.
Facebook пък се опитва да създаде собствена криптовалута, с която се надява да предизвика революция в глобалните разплащания.
Амбициите на технологичните гиганти са директно предизвикателство към компаниите от финансовия сектор, много от които се страхуват, че ще загубят своите клиенти. Регулаторите във Вашингтон също следят процесите с повишено внимание. Вече са в ход няколко разследвания, които трябва да установят дали влиянието на технологичните компании не се разпростира в твърде широки граници.
Потребителски кредит - Централна Кооперативна Банка АД - 50000 - 9.60
Партньорствата между играчите от Силициевата долина и конвенционалните банки също не са безоблачни. Преди седмици Goldman Sachs Group, която е кредитен партньор на Apple, изрази негодуванието си от факта, че технологичният гигант от Купертино рекламира кредитната си карта като продукт “създаден от Apple, а не от банка”.
Няколко големи финансови компании, сред които Pay Pal, Visa и Mastercard, се оттеглиха от Libra Association – холдингът, натоварен със задачата да управлява криптовалутата на Facebook.
Идеята на Google обаче е да си създава приятели, а не врагове във “финансовия лагер”. Компанията ще остави поддръжката на разплащателните сметки и изпълнението на регулаторните изисквания в ръцете на банките. Така или иначе технологичният гигант няма да може да извършва тази дейност без необходимия лиценз.
Бърз кредит до заплата - Кредисимо EАД - 1000 - 40.00
За Google най-ценният актив е информацията, която ще може да събира за своите потребители – какви доходи получават, къде пазаруват и какви сметки плащат. В същото време обаче компанията ще трябва да убеди широката публика, че може да се справи със съхранението и защитата на тези лични данни.
Антимонополните органи в САЩ вече разследват компанията заради информацията, която събира от своята търсачка и от мобилните устройства и приложения, тъй като те биха могли да ѝ осигурят “нечестно” предимство пред конкуренцията.
Според проучване на консултантската компания McKinsey & Co. 58% от потребителите биха се доверили на евентуален финансов продукт, предложен от Google. Резултатът е по-добър от тези на Apple и Facebook и малко по-слаб от доверието към Amazon.
Засега от Google не са обявили, дали върху разплащателните сметки ще се начислява някаква такса. Понякога банките таксуват потребителите, които не поддържат достатъчна наличност или използват дебитните си карти твърде рядко.
Ипотечен кредит - Българо-американска кредитна банка АД - 500000 - 3.60
За партньорите на Google в новото финансово начинание Cache – Citigroup и Stanford Federal Credit Union, проектът е шанс да увеличат клиентската си база, привличайки млади, технологично ориентирани спестители, които някой ден може да се нуждаят от ипотечен заем или кредитна карта.
Citigroup е една от най-големите банки отвъд Океана, но клоновата ѝ мрежа е доста по-малка от тази на конкурентите в лицето на JPMorgan Chase, Wells Fargo и Bank of America. Вместо това тя разчита на дигиталните канали за привличане на депозити.