Пет технологии, които могат да променят банкирането
снимка: Pixabay
Напоследък все повече се говори за навлизането на новите технологии във финансовата сфера и за все по-свирепата конкуренция между fintech компаниите и традиционните банки. Блокчейн и изкуственият интелект се превърнаха в хит, но въпросът е дали наистина финансовите институции инвестират в развитието на тези иновации или имат други приоритети, пише Forbes.
Оказва се например, че само една от десет от средните по размер банки в САЩ (с активи между 500 милиона и 50 милиарда долара) има намерие да инвестира в чатботове или машинно обучение през 2019 година, по данни на консултантската компания Cornerstone Advisors. В повечето случаи действията на банковите мениджъри се ограничават единствено до обсъждане.
Forbes откроява пет ключови технологии, които в момента са в центъра на вниманието на банковата индустрия:
1. Изцяло дигитално отваряне на сметки
Възможността да бъде отворена банкова сметка без посещение на банков офис е сред приоритетите за повечето мениджъри. Много от тях заявяват, че имат намерение да въведат подобна практика през следващата година или да инвестират в такива разработки. Много от банките са готови да си партнират с компании от fintech сектора в тази посока.
Терънс Рош от Cornerstone Advisor обаче е на мнение, че някои трезори ще бъдат разочаровани от резултатите.
"Ако банките смятат, че дигиталното отваряне на сметка само по себе си може да им донесе ръст на депозитите, ще останат разочаровани. За са проработи, то трябва да е съчетано с дигитален маркетинг, добавяне на "бонус" продукти и услуги и опростяване на административните процедури и изисквания", казва той.
Бърз кредит на вноски - Сити Кеш ООД - 3000 - 40.05
2. P2P (Person-to-person) трансакции
Компании като Venmo и Square привличат огромен интерес, когато става въпрос за директните плащания от типа "клиент към клиент", но всъщност банките и кредитните съюзи може би ще бъдат в основата на развитието на този пазар. През 2018 година директните парични преводи между потребителите достигат размер от 300 милиарда долара.
Над 40% от тях са преминали през платформата Zelle, която е съвместна собственост на Bank of America, BB&T, Capital One, JPMorgan Chase, PNC Bank, US Bank, Citibank и Wells Fargo. В нея участват над 60 финансови институции и според Forbes тя скоро може да измести дори PayPal като основен инструмент за прехвърляне на финансови средства между потребителите.
Но въпреки това банките са изправени пред сериозна конкуренция в този сегмент. 44% от поколението на "милениумите" (хората родени през 80-те и началото на 90-те години на миналия век) твърдят, че ако PayPal започне да издава дебитни карти, те биха прехвърлили своите активи там, вместо да ги държат в банка. Около една четвърт от анкетираните твърдят същото за Apple и Google, пише Forbes.
3. Автоматизирано управление на взаимоотношенията с клиентите (Customer relationship management, или CRM)
Въпреки че не е нова, тази технология привлича все повече инвестиции от банките и останалите кредитни институции през последните две години. Доскоро тези системи се развиваха в отделни сегменти като дигиталното банкиране, кредитните консултации и откриването на сметки, но днес все повече банки се опитват да ги прилагат на централно равнище.
Тези системи включват механизми за анализ на клиентските запитвания, за оценка на удовлетвореността на потребителите и за подобряване на комуникацията с тях.
Но експертът на Cornerstone Advisor Райън Майърс смята, че засега повечето трезори не ги определят като належащо нововъдение. Все повече финансови институции обаче работят по този въпрос и ако CRM системите започнат да носят възвръщаемост и докажат своята ефективност в чисто финансов план, бързо ще се наложат като приоритет в инвестиционните бюджети на банките.
Потребителски кредит - Първа инвестиционна банка - 50000 - 6.25
4. Автоматизирани гишета в банковите клонове
Повечето технологични експерти считат, че банковите клонове постепенно ще загубят ролята си като основен "хъб" за извършване на финансови операции. Оказва се обаче, че банките не са на това мнение и през 2019 година имат намерение да инвестират значителни суми в модернизация на услугите, които предлагат "на гише".
Автоматизираните системи за обслужване на клиентите обаче нямат за цел да ги задържат във физическите обекти, а по-скоро да ги улеснят в ежедневните задачи, като откриване на сметки и осъществяване на парични преводи, като в същото време интегрират и дигитални функции, които в бъдеще вероятно ще бъдат достъпни и извън банковия клон.
Експертите на Cornerstone Advisor прогнозират, че през 2021 година тези системи вече едва ли ще бъдат сред инвестиционните приоритети.
5. Системи за корпоративен кредитен маркетинг
Много американски банки работят активно за разширяване на своя корпоративен кредитен потрфейл. Те искат да излязат извън строителния бранш и да предлагат повече кредитни продукти на търговските и индустриалните компании. За целта им е необходим нов маркетингов канал, който да увеличи пазарното им присъствие.
7 от 10 кредитни институции признават, че в сегмента на корпоративното кредитиране имат огромен неизползван потенциал.