Вино и морски тарлалежи - "бонусите" в японската банкова индустрия
снимка: Pixabay
Дългогодишната политика на нулеви лихви по депозитите в Япония затруднява банките в борбата за привличане на нови клиенти. Един от регионалните трезори в Страната на изгряващото слънце обаче се опитва да спечели потребителите с "бонус" оферта - винени барове и морски таралежи, пише CNBC.
Инициативи като тази станаха възможни, след като Японската централна банка постепенно започна да разхлабва регулациите, които пречеха на банките да развиват странични дейности извън конвенционалното банкиране. По този начин финансовите институции могат да се опитат да компенсират негативните ефекти от нулевите лихви и да повишат своята рентабилност.
59-годишният президент на Yamaguchi Financial Group Такеши Йошимура е изправен и пред други предизвикателства в региона, където оперира неговата банка. Населението устойчиво намалява, а много от местните компании се местят в по-големите градове като Токио.
Затова той насърчава младите си служители да генерират идеи как трезорът може да използва по-ефективно своята мрежа от 280 клона, разпръснати в префектурите Ямагучи и Хирошима в западната част на страната.
Един от плановете предвижда част от пространството в един банковите клонове град Юя да се отдава под наем на винени барове. Градчето е известно със своите горещи минерални извори.
"Юя е атрактивна туристическа дестинация, но в момента не разполага с достатъчно заведения, където посетителите да вечерят или да отидат за по едно питие. Посетителите на бара ще имат възможност да си отворят нова банкова сметка или да получат финансова консултация от нашите експерти", казва Йошимура.
Очаква се банковото заведение да отвори врати през юли тази година.
Ипотечен кредит - Първа инвестиционна банка - 500000 - 3.00
Крайната цел е трансформацията на цялата мрежа от банкови клонове в социална група, която да предлага всякакви странични услуги - от кафенета до детски центрове. По този начин компанията иска да разбие стереотипите за функциите на традиционното банкиране.
"Затварянето на клонове със сигурност ще помогне за съкращаването на нашите разходи. Но ние не искаме това. Нашето желание е да поддържаме платформа, с която можем да общуваме директно с клиентите", казва още президентът на Yamaguchi Financial Group .
Дългогодишното "печатане на пари" от страна на Японската централна банка понижи нивата на лихвите по депозитите до нива близки до нулата. Това е голям плюс за кредитополучателите, но се отразява негативно на регионалните банки, които страдат от спада на населението и липсата на нови депозанти.
Yamaguchi, която е 11-та по размер на активите от общо 78-те регистрирани регионални банки в Япония, не прави изключение от тази тенденция. Консолидираната ѝ печалба за финансовата година, която приключи в края на март, регистрира спад от 30% на годишна база. Нетният финансов резултат от основната банкова дейност бележи спад от 26 на сто за същия период.
Бърз кредит на вноски - Сити Кеш ООД - 3000 - 40.05
Близо 60% от регионалните трезори за заплашени от свиване на печалбите през следващото десетилетие, ако тенденцията на спад в корпоративното кредитиране продължи със същите темпове, предупреждават от Bank of Japan.
По тази причина, освен трансформацията на клоновата си мрежа, Yamaguchi Financial Group полага усилия и в стумилирането на местната риболовна индустрия. След като местните рибари се оплакали от слабия улов на морски таралежи, банката предприема инициатива за организиране на работна група от местни учени и изследователи, които да експериментират с нови техники за развъждане и лов на морските създания.
Ако опитите се окажат успешни, банката поема ангажимент да осигури финансиране за изграждане на нови плантации и да подпомогне износа на морски таралежи за други региони на страната. Такеши Йошимура мисли и за отваряне на ресторант, където посетителите ще могат да опитат морския деликатес с чаша вино.
Бърз кредит до заплата - Кредисимо АД - 800 - 41.24
Yamaguchi Financial оказва подкрепа и на местните производители на хранителни продукти в сферата на маркетинга и рекламата. Програмата включва всякакви артикули - от мед, до телешко месо и саке.
Финансовата група се надява да страничните ѝ дейности да започнат да носят печалба в следващите три до пет години, както и да създадат нови възможности за развитие на основния банков бизнес.
"Банкирането все още е важно за нас. Но ние трябва да се развиваме и в други направления, за да сме готови за момента, в който на банките ще бъде разрешено да правят много повече неща. Някой ден хората може и въобще да не си спомнят, че някога сме били банка. Аз нямам проблем с това", казва Такеши Йошимура.