Японците все още предпочитат парите в брой пред дигиталните трансакции
снимка: Pixabay
Парите в брой все още се използват от милиони японци, въпреки усилията на правителството да промотира електронните и мобилните разплащания, пише Reuters.
Пенсионерите са сред основните “противници” на новите технологии във финансовата сфера, но заради тяхната съпротива Япония може да задълбочи изоставането си спрямо останалите развити държави.
Токио иска да удвои дела на безкешовите разплащания до 40% до 2025 година и до 80% в следващото десетилетие, като част от усилията за повишаване на производителността на труда.
По този показател обаче Страната на изгряващото слънце се представя много по-слабо от своите съседи. В Южа Корея електронните трансакции са 96% от всички, а в Китай – 66%.
Преминаването към електронните трансакции ще позволи на бизнеса да планира по-ефективно своите продажби, а на банките – да съкратят разходите за поддръжка на мрежата от ATM устройства.
Бърз кредит на вноски - City Cash - 3000 - 40.05
Правителството се оптива да насърчи потребителите да използват по-малко пари в брой, като за тази цел обяви програма за отстъпки при пазаруване с карта, през онлайн платформа или с мобилно устройство. По този начин се намалява и негативния ефект от увеличаването на ДДС, което влезе в сила от 1 октомври.
Програмата е субсидирана с над 2.5 милиарда долара, а потребителите получават бонуси, ако плащат по електронен път.
Големите технологични компании в Япония също се присъединяват към усилията на управляващите и промотират агресивно своите платформи за разплащания. Сред големите играчи в сектора са SoftBank Group, Yahoo Japan, Mercari и LINE Corp.
Приложението за плащане с т. нар. “QR код” PayPay, което е собственост на SoftBank и Yahoo Japan регистрира ръст на абонатите с 5 милиона души от средата на август до момента.
Железопътният превозвач East Japan Railway също отчита увеличаване на абонаментните карти, закупени по електронен път. От септември насам те са се повишили с близо 1 милион и достигат общо 11 милиона.
Потребителски кредит - Централна Кооперативна Банка АД - 800 - 9.70
Според анализите на Mizuho Financial Group разходите за поддръжка на кешовите разплащания в Япония, включително за труд, възлизат на 73.6 милиарда долара годишно.
Японските домакинства държат над половината от активите си в банкови депозити и пари в брой, а при възрастните хора този дял е още по-висок.
Представителите на дребния бизнес също не са особено ентусиазирани от преминаването към електронните форми на разплащане. Кварталните магазинчета разчитат на кешовите постъпления, за да поддържат ежедневните си операции и много от тях не искат да се обвързват с дигиталните платформи.
Правителствената програма за популяризиране на безкешовите разплащания обхваща над 2 милиона малки фирми, които имат право на субсидии. До този момент обаче заявления са подали по-малко от половината, пише още Reuters.
70-годишният Мицуо Котаке, който е собственик на малък цветарски магазин в Токио, разказва пред Reuters за собствения си опит с дигиталните разплащания. От три месеца той предлага на клиентите си възможността за плащане през PayPay, но повечето от тях са възрастни хора, които купуват цветя за гробовете на своите близки.
Бърз кредит до заплата - Кредисимо EАД - 1000 - 40.00
“Тези нови технологии са полезни за младите хора. За нас, по-възрастните, те са твърде сложни. Аз самият не използвам безконтактни разплащания, в брой става най-лесно и най-бързо”, твърди Мицуо Котаке.
Ниската престъпност, нулевите лихвени проценти и огромната мрежа от банкомати в Япония от десетилетия поддържат високия “имидж” на парите в брой.