Защо "милениалите" са склонни да харчат повече?
снимка: Pixabay
Представителите на т. нар. "милениум" поколение* са най-склонни да правят необмислени харчове, показва проучване на финансовата платформа Bankrate.
Процентът на хората от тази възрастова група, които признават, че често правят емоционални покупки и харчат повече пари, отколкото могат да си позволят, достига 64%. За сравнение, при останалите поколения този проблем се среща при около 40% от анкетираните.
Освен това "милениалите" най-често се изкушават да харчат "с широки пръсти" заради приятелите си (45%) и под влиянието на социалните мрежи (27%).
Причината е, че те чувстват необходимост да притежават или да изживяват това, което техните връстници споделят в социалните платформи като Instagram, Youtube, Facebook и т.н. Този феномен е известен като FOMO (от англ. - Fear of missing out), което може да се преведе и като "страх от пропускане на възможности".
Данните на Bankrate се потвърждават и от други изследвания, като това на инвестиционната компания Charles Schwab, проведено по-рано тази година. То показва, че 49% от "милениалите" поне веднъж са били повлияни от социалните мрежи да направят дадена покупка. При поколението "Z" (родените в началото на XXI век) този дял е 44%, при поколението "X" (родените от края на 60-те до началото на 80-те) e 28%, а при т. нар. "бейби бумъри" (родените в следвоенните десетилетия от 40-те до 60-те години) е едва 16%.
В най-голям процент от случаите необмислените харчове отиват за дрехи, обувки и бижута (32%), социални дейности и заведения (31%) и автомобили (26%).
Потребителски кредит - Българо-американска кредитна банка АД - 50000 - 5.40
Според данните от социологическите проучвания половината от представителите на "милениум" поколението са използвали или са обмисляли да използват лимита на кредитната си карта, за да изглеждат успели в очите на останалите.
Емоционалните покупки и харченето на пари извън планирания месечен бюджет обаче може да има дългосрочни негативни финансови последствия, предупреждават финансовите експерти. Подобни навици водят до натрупване на дългове по кредитните карти, които са с висока лихва и се погасяват трудно, както и до стопяване на спестяванията.
Експертите дават и няколко съвета за това как хората могат да се преборят с изкушенията на синдрома FOMO. Една от първите стъпки е да ограничат използваните на социалните мрежи. Оказва се, че те са една от основните причини за загубата на "финансов самоконтрол". Статистиката показва, че хората, които прекарват по-малко време в своите "онлайн профили" имат по-висок среден кредитен рейтинг и по-малки задължения по кредитните си карти.
Бърз кредит до заплата - Кредисимо АД - 800 - 41.24
Втората полезна мяра е съставянето на подробен финансов план или т. нар. "бюджетиране". Съвременните мобилни приложения дават възможност за автоматизиране на този процес, с което се избягва досадното попълване на таблици или счетоводните записки в тефтера.
Психолозите съветват потребителите, които са по-склонни да се поддават на финансови изкушения, да се опитат да спазват определена "диета" за известно време. Например да прекарат един месец без да излизат по заведения или без да си купуват нови дрехи, бижута или електронни джаджи.
Ипотечен кредит - Първа инвестиционна банка - 500000 - 3.00
Поставянето на т. нар. "спестовни цели" за натрупване на фонд от "бели пари за черни дни" също е сред полезните начинания, които могат да помогнат значително за постигането на дългосрочна финансова стабилност.
*Хората, родени от началото на 80-те до края на 90-те години на XX век