Британската банка Barclays разработва нова функция на мобилното си приложение, която ще позволява на потребителите да "забраняват" определени типове плащания и трансакции по своите сметки. Идеята е да бъдат ограничени излишните разходи и импулсивните онлайн покупки, пише The Independent.
Въпросът е дали технологичното нововъведение ще успее да "озапти" потребителите с по-широки пръсти. Скептиците са на мнение, че това няма да се случи, защото забраните, въведени в приложението, могат да бъдат премахнати само с една отметка. Оказва се обаче, че психологическият ефект може и да по-силен отколкото изглежда на пръв поглед.
През последните години разплащателните системи се развиха с изключително бързи темпове. Банковите карти изтласкаха кеша, а безконтактните плащания промениха изцяло потебителските навици. Всички тези иновации бяха създадени най-вече заради удобството. Те направиха живота на потребителите много по-лесен, което, според някои експерти и икономисти, води след себе си и негативни последствия.
Размяната на пари в брой създава много по-реално "усещане" за разход отколкото плащането през мобилния телефон. А това създава проблеми за много хора, тъй като те нямат представа за реалния размер на сумите, които дават за различни стоки, услуги и дори за онлайн залагания. Масовото пазаруване преди празниците също може да се окаже катастрофално за семейния бюджет, особено ако е съчетано с натрупването на допълнителни задължения по кредитната карта например.
Точно по тази причина от Barclays решават да адресират проблема, давайки възможност за доброволно блокиране на определени трансакции през мобилното приложение. Първоначално услугата ще е достъпна за картодържателите на банката и ще им осигурява "време за размисъл" преди да потвърдят един или друг разход. Потребителите ще могат да блокират плащания към букмейкъри, ресторанти, супермаркети, заведения и онлайн магазини. Проучванията показват, че подобни инструменти могат да окажат мощен психологически ефект, въпреки че клиентът винаги има възможността да премахне ограниченията.
Един закоравял комарджия например може да инсталира приложението, да блокира плащанията към компанията за онлайн залагания, да помисли няколко секунди, след което да ги разреши отново. Но има и хора, които биха отказали да натиснат бутона "ОК" след кратък размисъл. Именно към тях е насочена и услугата на британската банка.
Статистиката показва, че двете най-често срещани причини за "свръхпазаруването" са импулсивните покупки и липсата на предварително разработен бюджет. Повече за финансовото планиране можете да прочетете тук.
Ипотечни кредити
Няма намерени оферти!
Потребителски кредити
Няма намерени оферти!
Бързи кредити
Няма намерени оферти!