Sberbank: Липсата на иновации е основният риск за банковия сектор
снимка: Pixabay
С навлизането на технологичните компании в сферата на финансовите услуги, конкуренцията в глобалния банков сектор става все по-ожесточена. Но всъщност новите high tech играчи не пресдставляват заплаха за позициите на традиционните банки. По-големият риск е липсата на иновации в структурата на самите трезори, смята главният технологичен директор на най-голямата руска банка Sberbank Давид Рафаловски, цитиран от CNBC.
Според него паричните резерви и популярните марки на големите технологични корпорации няма да бъдат достатъчни, за да им позволят да се конкурират пълноценно с конвенционалните банки.
"Нещата са малко по-сложни от това да разполагаш с капитал и да получиш банков лиценз. В днешно време трябва да имаш възможност да предлагаш персонализирани услуги, които да включват както финансови, така и нефинансови компоненти", казва Рафаловски.
Преди седмица Google обяви, че ще започне да предлага разплащателни сметки на своите потребители, с което се превърна в поредната технологична компания, заявила амбициите си за развитие във финансовата сфера. През лятото Apple пусна на пазара своята кредитна карта, Amazon води преговори с няколко банки за партньорски разплащателни сметки, а Facebook разработва собствена криптовалута, с която се надява да предизвика революция в глобалните разплащания.
Ипотечен кредит - Централна Кооперативна Банка АД - 300000 - 2.90
Рафаловски обаче припомня, че банките и останалите играчи от финансовия сектор също инвестират във високи технологи и много от тях виждат своето бъдеще именно като технологични компаннии. От тази гледна точка най-голямата заплаха за тях не са конкурентите от high tech индустрията, а липсата на иновации и изоставането в дигиталната надпревара.
"Големият въпрос е в какво ще се превърнат финансовите институции. Дали те ще играят ролята на оперативно звено за технологичните компании, които ще се нагърбят с обслужването, маркетинга и всичко, което касае потребителската част от бизнеса? Или пък ще инвестират в собствени иновации, които да доведат до съдздаването на продукти, конкурентни или дори по-добри от тези, предлагани от fintech компаниите?", заявява още технологичният директор на Sberbank.
Според Рафаловски руската банка инвестира активно във вътрешни технологични разработки, насочени както към нейните традиционни финансови продукти, така и към такива извън финансовата сфера. През юли банката обяви, че ще си партнира с интернет копманията Mail.ru за създаване на дигитална платформа за доставка на храна по домовете. Инвестицията е на стойност над 1 милиард долара.
Потребителски кредит - Българо-американска кредитна банка АД - 50000 - 5.95
"Растежът в сферата на нефинансовите продукти изпреварва значително този във финансовия сектор", смята Рафаловски.
По думите му финансовите компании могат да се справят с това предизвикателство, а пазарът в Русия може да послужи като успешен пример и доказателство, че финансовият сектор също е способен на иновации.