Три предимства на мобилното банкиране
снимка: Pixabay
Извършването на различни финансови операции през мобилния телефон вече не е екзотика, а ежедневие. Милиони хора по света всеки ден извършват банкови преводи, депозират средства по сметките си, проверяват наличните си спестявания и погасяват задълженията по кредитите си през своите мобилни устройства.
Бързината и удобството са основните фактори, които движат развитието на този тип услуги. В крайна сметка, за разлика от банковия клон, мобилният телефон винаги е близо до нас.
Днес банковите мобилни приложения предлагат много по-разнообразни възможности, отколкото през 2007 година, когато се появиха за първи път, малко след дебюта на първия iPhone. Днес над 50% от потребитерите твърдят, че през последните три месеца поне веднъж са ползвали мобилно банкиране. Това показват данните от проучване, цитирано от финансовата платформа Bankrate.
През последните години технологиите за обработка на данни и за защита на онлайн трансакциите претърпяха динамично развитие, което позволи на финансовите институции да предложат много по-интерактивни платформи на своите клиенти. Допреди няколко години повечето банкови мобилни приложения представляваха просто "орязани" версии на техните системи за онлайн банкиране. Сега те могат да бъдат много повече от това и действат по-скоро като автоматизирани финансови консултанти - мобилното устройство може да ни предупреждава, ако харчим над лимита по кредитната си карта, да прехвърлят автоматично средства по спестовната ни сметка и да ни напомнят за предстоящи плащания или вноски.
Най-популярните функции на онлайн банкирането обаче все още си остават до голяма степен базови. Проучване на американската маркетингова агенция J.D. Power показва, че през 2018 година най-често използваните функции на банковите мобилни приложения са били напомнянията и известията за предстоящи или извършени трансакции, каналите за комуникация с банков служител или човек от техническата поддръжка и директните плащания към други потребители.
Bankrate обобщава трите големи предимства на банкирането през мобилния телефон.
1. Високо ниво на сигурност
Защитата на финансовите активи е един от най-важните приоритети в банковата индустрия. Мобилните приложения не правят изключение от това правило.
Естествено, няма защита, която да е напълно непробиваема, но през последните години IT експертите на финансовите институции направиха много, за да гарантират сигурността на своите клиенти.
Потребителски кредит - Българо-американска кредитна банка АД - 50000 - 4.85
Все още можете да използвате традиционната система за авторизация с потребителско име и парола, но наред с това банките вече дават възможност за много по-съвършени методи на защита. Един от тях е т. нар. "многостепенна" автетикация, при която се изискват няколко стъпки за потвърждаване на дадена трансакция. Например, банката може да изпрати код за потвърждение на мобилния ви телефон или на друго устройство, преди да разреши прехвърлянето на суми над определен лимит.
Някои приложения поддържат и авторизация с биометрични данни като лицево разпознаване или пръстов отпечатък. Ако случайно загубите телефона си, това е допълнителна гаранция, че трети лица няма да имат достъп до банковите ви сметки.
2. Удобство
Възможността да управляваме финансовите си активи буквално от всяка точка на света е едно от най-големите предимства на мобилното банкиране. Можете да правите депозити, да изпращате пари на приятели или бизнес партньори или просто да проверявате движенията по банковата ви сметка. Тази опция до голяма степен е свързана и със сигурността, тъй като възможността за редовна проверка на финансовите активи увеличава шанса евентуалните нередности да бъдат забелязани по-бързо.
Освен това е много по-малко вероятно да пропуснете някоя вноска по кредита, при положение, че мобилното приложение може да ви напомня редовно за наближаващите крайни срокове.
Някои банки дори предлагат на потребителите си помощник в лицето на изкуствения интелект. Алгоритмите вече могат да разпознават ситуациите, в които сте склонни да харчите повече, отколкото можете да си позволите или да ви съветват как можете да спестите повече от седмичното си пазаруване.
Бърз кредит на вноски - City Cash - 3000 - 40.05
Директните трансфери към близки и познати също са голямо облекчение за много хора. Необходимо е единствено да разполагате с имейла или телефонния номер на човека, за да му изпратите сума директно през мобилното приложение на банката или през друга платформа за директни разплащания.
3. Контрол
Можете спокойно да гледате на финансовите мобилни приложения като на "дистанционно управление" за финансовите ви активи. С времето техните възможности стават все по-големи.
Много банки дават възможност на клиентите си да деактивират своята дебитна или кредитна карта през мобилния телефон, в случай че я загубят.
Ипотечен кредит - Централна Кооперативна Банка АД - 450000 - 2.80
Освен това в тях могат да бъдат въведени всички месечни плащания - към мобилния оператор, към доставчиците на интернет и телевизия и към всички други онлайн абонаментни услуги, които ползвате. По този начин можете да контролирате плащанията от едно място и да активирате или деактивирате което си пожелаете. По този начи е малко вероятно да пропуснете или да забравите за някое задължение, а от друга страна, ако спрете да ползвате дадена услуга, можете лесно да се откажете от нея директно през мобилния телефон, без да се налага да посещавате офиса на доставчика или да го уведомявате лично по телефона.
В бъдеще финансовите институции вероятно ще предложат още повече възможности на своите онлайн потребители, имайки предвид огромните суми, които банките инвестират в развитието на своите мобилни платформи. А от това техните клиенти могат само да спечелят.